Vliv průměru motocyklových ráfků na jízdní vlastnosti

Vliv průměru motocyklových ráfků na jízdní vlastnosti
.


Velikost ráfků je často probírána v motoristických fórech, lidé debatují o tom, co preferují, a proč. Jde totiž o to, že na rozdíl od automobilů, kde rozměr kola nehraje až tak zásadní roli, musí jezdec na motorce řešit nápor fyzikálních sil v souvislosti s náklonem, aerodynamikou, setrvačností – součtem odstředivých sil, přilnavostí a odporem vůči vozovce. Každá maličkost se tu projeví značnou měrou. Ostatně, něco podobného řeší i cyklisté.

motorka

Jaké vlivy působí na motocyklová kola

Terénní nerovnosti
Čím menší průměr ráfku, tím větší problémy při zdolávání nerovností. Představte si výmol na vozovce (a to není ojedinělý případ okresních silniček), který má v průměru zhruba 10 cm. Kola o velikosti deseti palců (25,4 cm) zapadnou do díry tak, že to může znamenat vážnou nehodu. Jednadvacetipalcové obutí (53 cm) si s něčím takovým poradí takřka hravě.

Gyroskopický efekt
Průměr kol sice řeší pohyb na silnici vůči nerovným povrchům, ovšem nelze jej natahovat do extrému. Omezením není pouhá konstrukce vidlic a rámu stroje, ale také tzv. gyroskopický efekt. Jde o to, že čím větší průměr kruhu se odvaluje po přímce, tím hůře se ovládá jeho pohyb. Velké průměry pneumatik sice usnadňují udržet na silnici potřebnou rovnováhu, ale zároveň jsou tato vozidla hůře ovladatelná.

.

Vhodný kompromis

U motorek platí jedna zásada. Vždy se snažte najít ideální kompromis http://berantuning.cz/List/Rafky/19, co se týče rozměru kol. Pro městský provoz a kličkování v malých uličkách a v zácpách se hodí malé skútry se 13 (případně 16) palcovými ráfky, opačným extrémem pohodlí typické offroad jízdy je předních 21 palců.

crosska

Cestovní a sportovní motocykly nejčastěji obouvají kola 17 palcová, především kvůli lepší schopnosti vést stroje v zatáčkách. Ideálem motokrosových speciálů jsou devatenáctky vpředu a častokrát osmnáctky vzadu.  V potaz se také bere typ terénu, při jízdě v písku a na zemině u motokrosové motorky nehrozí takové riziko poškození ráfku a lze nasadit třeba devatenáctku. Zato v kamenitém podloží je ideálem spíš osmnáctka, která umožňuje nasadit širší a hlavně vyšší profil pneumatiky.

Vliv průměru motocyklových ráfků na jízdní vlastnosti
4.4 (88%)5
.
Author Avatar
by